Zakup roweru to wbrew pozorom nie taka łatwa sprawa, zwłaszcza jeśli masz zamiar korzystać z niego na co dzień, czy to do treningu czy dojazdów do pracy. Musisz wziąć pod uwagę to jak często do tej pory jeździłeś, aby nie przeszacować swoich możliwości. Rower miejski czy crossowy? Ciężki czy lekki? Z dodatkowym napędem czy zasilany siłą własnych mięśni? Pytań jest wiele, a my spróbujemy znaleźć na nie odpowiedzi. Już teraz zdradzimy, że bardzo ważnym elementem jest łańcuch do roweru, wszak to zerwany łańcuch to jedna z najczęstszych awarii. Zatem na co zwrócić uwagę podczas zakupu?

Konstrukcja roweru i rodzaj kierownicy – wybierz najlepsze do swojego stylu jazdy

Każdy rowerzysta ma inny styl jazdy. Jeśli lubisz szybką i mocne naciskanie na pedały, a także często wstajesz z siodełka by napędzić swój rower, to najlepszym wyborem będzie model „z byczą kierownicą”. Na nim będziesz mógł przybrać aerodynamiczną sylwetkę w czasie jazdy. Alternatywą jest rower z prostą kierownicą, który polecany jest dla osób, które preferują jazdę rekreacyjną w mieście czy na ścieżkach rowerowych. Oczywiście dla stylu jazdy istotne znaczenie ma również dobór odpowiednich opon i to nasz kolejny punkt.

Jakie opony do roweru będą najlepsze?

Średnica opony musi być dopasowana zarówno do obręczy, ramy, jak i widelca. Można wybrać węższą dętkę, jeśli chce się, aby rower był nieco lżejszy. Jednak węższa opona wymaga dobrych umiejętności jazdy. Jest mniej przyczepna do podłoża i ma gorszą amortyzację od szerszego modelu. Takie opony stosowane są w popularnych szosówkach, dlatego jeśli masz zamiar pokonywać wiele kilometrów po asfalcie, a jednocześnie jesteś doświadczonym rowerzystą, to rower z wąskimi oponami będą dla Ciebie odpowiedni. Najszersze opony, nawet 61 mm stosuje się w rowerach górskich, a standardowo te o szerokości od 32 do 47 mm w rowerach miejskich, crossowych i trekkingowych. Ważny jest również rodzaj bieżnika, jeśli nie masz zamiaru jeździć po terenach górskich, to wybierz gładki, na którym znacznie łatwiej będzie Ci pokonywać trasy. Opony z gęstymi i niewielkimi klockami, są idealne na wymagające górskie trasy. Z kolei te z dużymi nadają się do jazdy po asfalcie.

Zwróć uwagę na elementy napędu roweru i hamulce

O skuteczności napędu, czyli możliwości rozpędzenia się nie decyduje ilość przerzutek, a zębów na tarczy z przodu i z tyłu. Większa liczba przełożeń wiąże się zwykle z większą gęstością zębatek, a tym samym dostęp do zarówno bardzo lekkich, jak i ciężkich przełożeń, czyli dostosowywanie ich do swoich aktualnych potrzeb, a także wytrenowania. Jeśli zamierzasz jeździć także w trudnym terenie i gorszych warunkach pogodowych, to powinieneś wybrać rower z hamulcami tarczowymi. Z kolei do jazdy po mieście wystarczą Ci popularne, dobrej jakości szczękowe hamulce V-brake. Zwróć uwagę na to czy klamki i szczęki hamulca są aluminiowe. W trudnym terenie ważne będą odpowiednie amortyzatory albo sztywny widelec ułatwiający jazdę. Te elementy oczywiście obciążają dodatkowo konstrukcję i należy o tym pamiętać. Szerokość ogniwa łańcucha do roweru oznaczana jest przy pomocy dwóch parametrów: cali i mm. Szerokość wewnętrzna podawana jest w calach, a zewnętrzna w milimetrach. Przy doborze łańcuchów do roweru istotne znaczenie ma ilość kółek zębatych w kasecie zębatek.

Akcesoria, które mogą się przydać

Jeśli wybierasz rower, który będziesz użytkować w warunkach miejskich, czy do dojazdów do pracy, to możesz wybrać model miejski z ochroną łańcucha rowerowego, a także dodatkowymi błotnikami. Jeśli twój rower ich nie ma możesz w taki element go doposażyć albo wybrać osłonę kół. Oprócz przydatnych akcesoriów musisz dokupić również lampę rowerową z diodami led. Lepszym wyborem będą lampy działające na dynamo, zwłaszcza jeśli masz zamiar często podróżować po zmierzchu.

Teraz już wiesz na co zwrócić uwagę przy wyborze roweru. Może mieć dla Ciebie znaczenie również dodatkowy napęd. Rowery elektryczne są coraz modniejsze, musisz jednak zastanowić się jak często będziesz na nim jeździć i jak często przyda Ci się ów napęd. Jeśli nie pokonujesz długich tras ani nie jeździsz na co dzień, to lepszym wyborem może być model miejski lub crossowy, ale wybór należy do Ciebie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here